Így építsd fel a saját marketingrendszered – 4 lépésben
Miért fontos saját marketingrendszert építeni – és hogyan fogj hozzá?
Ha úgy érzed, hogy minden héten újra és újra elölről kell kezdened a marketinget, akkor nem vagy egyedül. A legtöbb vállalkozó ad hoc módon kommunikál: jön egy kampányötlet, egy hirtelen poszt, majd némi reménykedés, hogy „hátha most betalál”.
Pedig van jobb megoldás: egy tudatosan felépített marketingrendszer, ami hosszú távon stabil alapot ad a vállalkozásod növekedéséhez.
Ez a blogbejegyzés abban segít, hogy megértsd:
miért van szükség marketingrendszerre,
hol érdemes elkezdeni,
hogyan épül fel ez az egész,
és milyen hibákat kerülj el, ha hatékony szeretnél lenni.
Nem lesz benne varázslat – csak működő módszerek, józan és érthető lépésenkénti haladás.
Ha most azt érzed, hogy „kellene valami rend a káoszba”, akkor jó helyen vagy.
Miért kell egyáltalán marketingrendszer?
Ha vállalkozóként úgy érzed, hogy a marketing „csak úgy történik”, vagy a heti kommunikáció inkább spontán túlélés, mint tudatos tervezés, akkor szinte biztos, hogy hiányzik egy működő marketingrendszered. És ez teljesen érthető – senki sem születik Excel-lel a kezében.
Egy jól felépített marketingrendszer nem bonyolult varázslat, inkább olyan, mint egy jó házi recept: kipróbált, bevált, újra elővehető.
Ez a rendszer segít abban, hogy:
ne minden reggel posztoláson kelljen stresszelni,
ne csússzon ki a hónap a kezedből kampány nélkül,
és ne az alapján dönts, hogy mit csinált „a szomszéd pékség” a múlt héten.
Mi is az a marketingrendszer?
Egy saját, átlátható keret, amiben:
tudod, mit kommunikálsz egy adott időszakban,
tudod, mi a célod vele (új vevők? márkaépítés? újranyitás?),
és azt is tudod, hogyan fogod mérni, hogy működik-e.
Ez a keret lehet egyszerű – például egy heti vagy havi kommunikációs terv –, vagy összetettebb, ha már hirdetéseket, hírleveleket és több platformot is használsz. A lényeg nem a bonyolultság, hanem a tudatosság és következetesség.
Ha nincs rendszer, akkor minden kampány, minden tartalom, minden döntés egy külön kis túlélőtúra. Ha van rendszer, akkor ezek csak lépések egy ismert úton. És ez az út nemcsak nyugalmat ad, de eredményt is hoz.
Először is: ne a posztolással kezdd!
Tudom, csábító a gondolat: „Csináljunk egy Insta-profilt, és már mehet is a tartalom!”
De a valóság az, hogy a posztolás nem stratégia, csak végrehajtás. És végrehajtani csak akkor tudsz jól, ha van mögötte valami, ami vezeti.
Amikor csak úgy posztolsz – ötletből, hirtelen felindulásból, vagy mert „csütörtök van, és már 4 napja nem volt semmi” –, akkor valójában a véletlenre bízod a márkád. Nem tudod, miért posztolsz, kinek, és milyen céllal. A következmény? Nem lesz hatása.
Stratégia nélkül:
a tartalom random, nem vezet sehova,
a követők nem értik, miért érdemes figyelni rád,
és te is hamar kiégsz, mert nincs kapaszkodód.
Ezzel szemben, ha először tisztázod:
kiknek szeretnél segíteni,
milyen problémájuk van, amit meg tudsz oldani,
és milyen úton juttatod el hozzájuk az üzenetedet,
akkor a kommunikációd nemcsak érdekes lesz, hanem irányt mutató is.
Mi azt javasoljuk mentoráltjainknak: Ne kezdj posztolni, amíg nem tudod, mi a célod vele.
És ez nem halogatás – ez felkészülés. A jó hír az, hogy ez nem igényel heteket vagy bonyolult marketingdiplomát. Egy jól feltett kérdéssor és egy kis vezetett gondolkodás már csodákra képes.
Ebben segít a mentorprogramunk első fázisa is – ahol együtt letisztítjuk, kinek, mit, hogyan és miért kommunikálj. Utána már öröm lesz posztolni, nem nyűg.
Stratégia nélkül nincsenek eredmények – így építsd fel a sajátod
A marketingstratégia sokak számára ijesztően hangzik. Egy olyan szó, amit a nagy cégek használnak PowerPointban, nem pedig a hétköznapi vállalkozók a kávé mellett. Pedig a stratégia nem más, mint egy átgondolt döntéssorozat arról, hogy kinek, mit, miért és hogyan kommunikálsz.
A jó hír? Nem kell hozzá diploma. A rossz hír? Ha nincs stratégiád, minden mást fölöslegesen csinálsz.
A stratégia 3 legfontosabb alappillére:
Célközönség – Kinek szeretnél kommunikálni?
– Ha mindenkihez beszélsz, senki nem figyel rád. Fontos, hogy pontosan tudd, kiknek nyújtasz értéket. Kisgyerekes anyukák? Alkalmi sütirajongók? Rendezvényszervezők?
Ajánlat – Mit adsz nekik pontosan?
– Egy jó ajánlat nemcsak a termékről szól, hanem arról, hogy milyen problémát oldasz meg vele. Pl.: „Rendelhető formatorták stressz nélkül – 48 órán belül” vagy „Gluténmentes sütemények, amik végre tényleg finomak”.
Csatorna és forma – Hol és hogyan fogod elérni őket?
– Facebook? Hírlevél? Pinterest? Egy szórólap a helyi játszótéren? A stratégia segít kiválasztani azt a pár csatornát, ahol valóban jelen kell lenned, és azt is, hogy ott mit és mikor kommunikálj.
Extra tipp: Stratégiaírás közben ne bonyolítsd túl! Nem 30 oldalas dokumentumra van szükséged, hanem egy olyan vázra, ami segít gondolkodni és dönteni.
Ha ez megvan, onnantól minden poszt, minden kampány és hirdetés célzott lesz – nem „csak egy újabb próbálkozás”, hanem egy tudatos építkezés része.
Tartalom = bizalom – de ne válj a saját közösséged rabszolgájává
Oké, van egy stratégiád. Tudod, kinek kommunikálsz és mit akarsz mondani. Innen jön a neheze: rendszeresen tartalmat kell készíteni.
Ez az a pont, ahol a legtöbb vállalkozó vagy kifullad, vagy kétségbeesik: „Már megint mit posztoljak?”.
Pedig nem kell minden nap újra feltalálnod a spanyolviaszt. A titok: előre tervezés és újrahasznosítás.
Így csináld emberi módon:
Készülj előre havi/2 heti naptárral (nem kell katonásan tartani, de legyen irány!).
Egy posztból legyen több formátum: sztori, karusszel, hírlevél, videó.
Váltogasd a tartalomtípusokat: edukálás, szórakoztatás, kulisszák mögötti pillanatok, vevői visszajelzés.
És a legfontosabb: ne akarj tökéletes lenni. Egy jó fotó vagy őszinte szöveg többet ér, mint egy „túlcsiszolt” sablonposzt, amitől senki sem mozdul meg.
Pro tipp: Hetente 2-3 értelmes, valóban hasznos tartalom elég. Nem a mennyiség, hanem a konzisztencia számít.
Az emberek nem akkor fognak tőled vásárolni, amikor TE épp kiraksz egy posztot. Hanem amikor ők készen állnak – a tartalom pedig addig is emlékezteti őket rád, és elmélyíti a kapcsolatot. Ez az a „csendes marketing”, ami hosszú távon megtérül.
Hogyan lesz az érdeklődőből vásárló?
Ez az örök kérdés: „Oké, lájkolják, megosztják, olvassák… de mikor fognak végre vásárolni?”
A jó hír: nem kell mindenkit „rávenned” valamire. A rossz hír: ha nem vezeted őket tudatosan végig egy úton, akkor jó eséllyel el is veszíted őket.
Az érdeklődőből vásárló lépések mentén válik. Ezeket a lépéseket marketingnyelven értékesítési tölcsérnek vagy vevői útnak hívjuk, de gondolj rá úgy, mint egy jól kitalált vendégélményre.
Először csak benéznek a kirakatba. Aztán belépnek, mert tetszett, amit láttak. Utána körbenéznek, kérdeznek, ismerkednek. És ha jó érzéseik vannak, vásárolnak.
De ha nincs eladó, aki odalép hozzájuk, nincs infó, ami segít dönteni, vagy nincs tálcán kínált lehetőség... hát, akkor kimennek az ajtón, és elfelejtenek.
Ezért fontos, hogy minden kommunikációs csatornád a következő lépésre mutasson.
Például:
Poszt után: „Ha ez érdekel, nézd meg a workshopunkat”
Weboldal után: „Töltsd le az ingyenes segédletet”
Hírlevél után: „Kérj konzultációt itt”
És persze nem mindenki kész a vásárlásra azonnal. Ilyenkor jön képbe az utánkövetés. Egy újabb email, egy remarketing hirdetés, egy közösségi poszt, ami újra „bekapcsolja” az érdeklődést.
A legjobban teljesítő marketing rendszerek nem a meggyőzésre, hanem a segítésre és vezetésre épülnek.
A cél: ne lökd meg a vásárlód – vezesd.
A mérés nem mumus – hanem a legjobb barátod
Sokan ott buknak el, hogy „megcsinálják a marketinget”, aztán nem nézik, mi történt. Mintha sütnél egy tortát, de sosem kóstolnád meg. Csak nézed messziről: „hát remélem finom lett”.
Pedig a digitális marketing egyik legnagyobb előnye, hogy mindent lehet (és kell is) mérni.
Hányan kattintottak? Mennyien nyitották meg az e-mailed? Hány ember jutott el a kosárig, de mégsem vásárolt?
Ezek nem csak számok. Ezekből látod, mi működik és mi nem. És ha tudod, mi nem működik, akkor nem pénzkidobás a marketinged, hanem lehetőség a finomhangolásra.
Nézzünk pár példát:
Ha egy poszt 3 emberhez jut el, míg a másik 300-hoz, akkor tudni fogod, mit érdemes folytatni.
Ha a hírleveled 5%-os megnyitási aránnyal fut, az figyelmeztetés: lehet, hogy nem jó a tárgysorod.
Ha a hirdetésed sok kattintást hoz, de senki nem vásárol, valószínűleg a landing oldallal van gond.
És itt jön képbe a legszebb rész: nem kell tökéletesnek lenned, csak kíváncsinak.
Ha méréssel követed, amit csinálsz, akkor akár 1 hónap alatt is hatalmas fejlődést látsz.
Ha nem mérsz, csak tippelsz. Ha mérsz, tanulsz.
A marketing nem varázslat, hanem egy tanulható, folyamatosan fejlődő rendszer – és az adat a legjobb tanítómestered.
Automatizálj, ne robotolj
Előbb-utóbb minden vállalkozó eljut arra a pontra, hogy „jó lenne, ha nem nekem kéne minden nap posztot írni, emailt küldeni, válaszolni, emlékeztetni…” És tudod mit? Nem is kell.
A mai marketingrendszerek legnagyobb adománya az, hogy automatizálhatóak. Nem a személyességet váltjuk ki, hanem a rutint szervezzük ki a gépeknek.
Gondolj bele: egy érdeklődő feliratkozik egy csali anyagra → automatikusan kap egy köszönő emailt → majd 2 nap múlva egy új tartalmat → utána egy ajánlatot. Te meg ezalatt… alszol. Dolgozol. Sütit eszel.
És ez nem ördögtől való, nem csak a multik játékszere. Ma már egy átlagos kisvállalkozás is képes profi rendszereket összerakni olyan eszközökkel, mint pl. MailerLite, ConvertKit vagy ActiveCampaign.
Ügyfélszegmentálást – pl. mást kap, aki tanulni szeretne, mint aki kivitelezést keres
Persze az elején idő és figyelem kell ezek beállításához. De aztán – mint egy jó kenyértészta – szépen elkezd „magától kelni”.
A legjobb marketing akkor történik, amikor te mással foglalkozol – és a rendszer dolgozik helyetted.
A rendszer az igazi szupererő
Valójában minden, amiről eddig szó volt – a stratégia, a tartalom, a csatornák, a mérés, az automatizálás – egy közös célért dolgozik: hogy legyen egy működő, önjáró marketingrendszered.
Mert őszintén: nincs időd minden nap újra kitalálni a spanyolviaszt. A sikeres vállalkozások nem jobbak nálad – csak van egy rendszerük, ami leveszi a terhet a vállukról.
Ez a rendszer:
Tudja, hol szólítja meg az érdeklődőket
Tudja, mit kommunikál és mikor
Tudja, hogyan viszi el őket az első kattintástól a vásárlásig
Tudja, mit kell tenni akkor is, ha épp senki nem figyel oda
És a legszebb az egészben? A rendszer nem egy merev gépezet, hanem egy rugalmas, fejlődő struktúra, amit te tudsz alakítani.
Ezért fontos, hogy ne kampányokban gondolkodj, hanem építkezésben. Ne az legyen a célod, hogy „posztoljak valamit”, hanem hogy „a rendszerem ezen a pontján adok egy inspiráló tartalmat”.
Marketingrendszer = nyugodtabb vállalkozás.
Tudod, hogy mikor mi történik. Tudod, hogy mit miért csinálsz. Tudod, hogy hol veszik el az érdeklődőd – és hol lehet visszahozni.
Ez nem sprint. Ez egy jól megtervezett, fenntartható maraton.
Oké, de akkor most merre tovább?
Ha eddig eljutottál az olvasásban, akkor valószínűleg te is érzed: nem az a kérdés, hogy szükséged van-e marketingre, hanem az, hogy hogyan tudnád végre rendbe rakni anélkül, hogy belebonyolódnál az egészbe. Mert hát legyünk őszinték: vállalkozást vezetni épp elég összetett feladat, nincs időd még marketingesnek is lenni, miközben sütit sütsz, megrendelőt szolgálsz ki, számlát állítasz ki, vagy a készletet rendezed.
Ezért is találtuk ki azt, hogy mielőtt bármi mellett elköteleznéd magad, egyszerűen csak gyere el egy 30 perces ingyenes tanácsadásra.
Nem fogunk rádsózni semmit. Nem egy értékesítési hívás lesz. Hanem egy közös gondolkodás arról, hogy hol tartasz most, hova szeretnél eljutni, és mi lenne számodra a legértelmesebb következő lépés.
Talán az jön ki, hogy egy képzéssel kezdesz. Talán egy mentorprogrammal. Vagy az, hogy most még pihenteted ezt a kérdést. Minden opció rendben van.
De ami biztos: a fejedben már elkezdett összeállni a kép. És ezt a lendületet érdemes meglovagolni.
Szóval ha úgy érzed, „végre rendet tennék a marketingemben”, ha nem csak kapkodni szeretnél, hanem rendszerben gondolkodni,
akkor kattints ide, jelentkezz az ingyenes konzultációra, és nézzük meg együtt, hogyan lehet ebből valami igazán működő.
Mert egy jó marketing nem a „nagy dobással” kezdődik.
Hanem egy egyszerű beszélgetéssel.
Gyakran ismételt kérdések
Mi alapján határozzam meg a marketingcéljaimat?
A célokat mindig a vállalkozásod üzleti céljaihoz igazítsd: új ügyfelek szerzése, márkaismertség növelése vagy bevételnövekedés. Használj SMART (Specifikus, Mérhető, Elérhető, Releváns, Időhöz kötött) kritériumokat.
Mennyi pénzt érdemes marketingre fordítani?
Általános irányelv, hogy a bevétel 5–15%-át érdemes marketingre költeni, de induló vállalkozásnál akár 20% is lehet. Fontos a megtérülés (ROI) folyamatos mérése.
Hogyan mérjem a kampányok sikerét?
Alapvető KPI-k: CTR (átkattintási arány), CPC (kattintási költség), konverziós arány és ROAS (hirdetési költség megtérülése). Ezek napi/heti riportokban követhetők.
Melyik csatornákat válasszam?
választás a célcsoporttól függ: ha aktív keresési szándékra építesz, a Google Ads a leghatékonyabb. Ha a figyelemfelkeltés, storytelling a cél, érdemes a Facebook/Instagram vagy LinkedIn felületét használni.
Mikor érdemes automatizációt bevezetni?
Ha rendszeresen visszatérő e-maileket küldesz vagy ismételt remarketinget végzel, az automatizáció segít időt spórolni és személyre szabott élményt nyújtani.
Mi a különbség az in-house és az outsourcing marketing között?
In-house: jobb belső kontroll, mély cégspecifikus tudás, magasabb fix költségek. Outsourcing: rugalmasság, szélesebb szakértelem, alacsonyabb fix kiadások, több egyeztetés.
Milyen részei vannak egy marketing funnelnek?
TOFU (figyelemfelkeltés): tartalommarketing és display hirdetések.MOFU (érdeklődés): leadmagnetek, webinarok, e-mail sorozatok.BOFU (döntés): célzott ajánlatok, remarketing és személyes demo.
Hogyan tehetem személyre szabottabbá a marketinget?
Használj szegmentációt például egy CRM-ben: demográfia, érdeklődés, korábbi viselkedés alapján küldj eltérő üzeneteket és ajánlatokat.